MITT “NYE” KAMERA HAR EN FEIL, UTROLIG DUMT.

God formiddag!:-) Her regner det. Egentlig litt deilig å være inne å høre på:-)

Jeg ser på kamera-videoer. Jeg kjenner jeg er veldig frustrert. Jeg sparte til ett ordentlig kamera i flere år, og ønsket meg dette til jul og bursdager av alle i to år. Ja, jeg var så ekstremt glad når jeg fikk det. Og det er den eneste dyre tingen jeg har kjøpt de siste fem årene. Og så går det ett par månder….

Jeg var veldig forsiktig med kameraet mitt og  føler meg nokså sikker på at jeg ikke kan ha gjort noe som har ødelagt det.

Akuratt nå er det helt dødt bortsett fra at det reagerer på on og off. Ingenting funker. Jeg kommer ikke til meny, får ikke lastet inn bilder. Linsen står bom fast og vil ikke åpnes. Det er rare lyder. Det bare skjedde helt plutselig etter å ha tatt mange bilder ute på mandag. Men etter mye søking på nett og telefoner er jeg noså sikker på hva feilen er.

Feilen som sannsynligvis er med mitt kamera er veldig vanlig og jeg ser på nett at mange ender opp med å måtte kjøpe nytt. (Som ikke har garanti) Og flere er frustrert fordi det virker nesten litt tilfeldig om du får denne feilen eller ikke. Og i mitt kameras tilfelle må det altså reperasjon til.

Jeg har som sagt prøvd å google litt og ringe. Men jeg har blitt sendt rundt som en kasteball mellom sony og butikkkjeden. Og jeg måtte til slutt bare le av å bli satt over og satt over. Og så bryter det. Og så kommer man til en ny person. Og på sony var det bare svensker, og de var jo mye hyggeligere i tlf enn nordmenn jeg pratet med må jeg si. Men de forstod jo nesten ikke hva jeg sa, hehe.

Sony mente at butikken kunne velge om de vil gi meg nytt kamera, men butikken mente dette var noe sony må ta stilling til, fordi mitt åpne kjøp ble slutt for to måneder siden. Men jeg synest uansett (uten at det hjelper hva jeg mener) at når kameraet er såpass nytt at det er kun to måneder siden åpent kjøp på å returnere ett helt nytt velfungerende kamera uten feil, så er det litt rart å så kort etter å ikke unne returnere/ heve kjøpet på samme varen med feil. Jeg forstår det, men det føles likevel litt urettferdig når man er i situasjonen.

Jeg ringte kjeden ett par ganger på mandag, men jeg måtte kjøre en halvtime pluss for å komme til butikken fordi vi fikk ikke kunne få telefonnummeret til butikken jeg kjøpte det hos av kjeden, fordi det kunne de ikke gi ut. (Og det fantes ikke på nett) Så både jeg og en som var der når jeg ringte synest systemet var veldig tungvidt og merkelig. Og det gikk utrolig mye tid.

Jeg kan sende kameraet inn til sony.. Men det virker som det er en feil på kameraet som lett kan bli gjenganger. At det lett går to uker og så er samme problem der igjen. Det skriver andre på nett med dette issuet. At har kameraet den feilen kommer det tilbake hele tiden. Men jeg vet ikke.. Sikkert dumt å ta sorger på forskudd.

Jeg synest en reperasjon på ett nytt kamera i seg selv er litt trist. Kanskje det er bare en rar ting med meg.

Ettersom det var så stor del av hverdagslykken min å ta bilder for tida ble jeg nesten “deppa” når dette skjedde hvis det ordet er innafor å bruke. (Likgyldig, trist, svart, apatisk, energiløs, motivasjonsløs) Fordi det skal så utrolig lite til for at ting raser når man har en litt “sårbar” periode,

Har du ett bra kamera du anbefaler og som har funket fint lenge? Hva er det kameraet du vet om som du synest tar best bilder?

14 kommentarer
    1. Kjedelig og leit det da ! Om det åpne kjøpet er gått ut så gjelder vel garantien…om du ikke får nytt må vel butikkjeden fikse kameraet men skjønner det ikke er lett å få tak i noen som tar ansvar ! Da jeg hadde hatt makrolinsa mi et par mnd fikk jeg plunder med den..butikken leverte den til reparasjon to ganger før den ble i orden..dette gikk på garantien og jeg fikk låne ei linse av butikken i mellomtiden . Nå har linsa funka bra et par år.. Jeg har Canon 700D speilrefleks og er veldig fornøyd med det.. Gode ønsker til deg <3

      1. Takk, ja veldig kjedelig og leit. Ja, jeg har hedigvis garanti, (sålenge det ikke noe er jeg har gjort da, men det er jeg nesten “110 prosent” sikker på at det ikke er) I Norge er vi heldigere der iforhold til andre land jeg ser på nettet der kameraet blir for dyrt å fikse hos andre med denne feilen.

        Mitt alternativ når jeg kjøpte systemkameraet var ett Nikon eller Cannon speilrefleks. Jeg synest dine bilder er utrolig fine, så kjekt å høre hva kamera du har. Godt å høre at linsa funker nå. Men veldig kjedelig å måtte rearere to ganger. Håper jeg ikke denne feilen kamera mitt kommer jevnlig tilbake. Ikke at det nytter å ta sorger på forskudd.

    2. Å nei, så utrolig trist! Og så blir jeg sinna. For kan de ikke bare bruke skjønn. Gi deg et nytt kamera, det er jo ikke gammelt! Men finnes det ikke noen garanti sånn hvis varen skal forventes holde lenger så skal man få ny? Jeg er ikke sikker altså, men mener det skal være noe for hvis det går i stykker fortere enn hva man kan forvente av et produkt og pris? Jeg krysser fingrene for at det ordner seg ❤

      1. Takk! Ja, jeg vet, føler på disse følelsene. I starten at de ville gi meg nytt/returnere det og ha bra service ettersom det var nesten helt nytt og en dyr vare. Men jeg er sikkert litt naiv. Og tenkte de sikkert “forstod” og også syntes dette var for dårlig:) Jeg synest man burde få nytt kamera når det er feil med ett så nytt, eller få muligheten til å heve kjøpet. For det er jo litt dumt om det blir mye reperasjoner.

        Jeg tror muligens det er litt skjønn også, men at disse hadde bestemt seg for å være strenge. Og så ble det jo litt uklart om det var sony eller butikken som skulle bestemme dette. Tusen takk! Jeg håper det ordner seg for jeg synest kameraet mitt er så fint, og hadde jo håpet å ha det i mange år! Du er god du <3

    3. Så trist. Man mister jo lysten når man har nytt kamera og det ikke fungerer. Jeg har Cannon 500 D og det har fungert fint siden jeg fikk det for seks år siden. Jeg har slitt ut mange små kameraer allerede, men ingen har vært som ditt. Noen har jeg reparert og det har vært på garantien. Håper det fikser seg. God helg.

      1. Cannon kameraer har jeg hørt mye bra om:-) Kjekt å høre hva andre har synest jeg. Ja, det er o vanlig å slite ut kameraer. Jeg slet ut ett jeg likte godt, men det var mange år og garantien var gått ut. Så sikkert over fem år gammelt. Jeg har heller aldri opplevd å få feil med ett få måneder gammelt kamera. Jeg håper dette ordner seg!:-) Tusen takk! God helg! <3

    4. Dette høres jo veldig rart ut, du har vel en reklamasjonstid på kjøp av elektronikk. Den må jo være lengre enn et par måneder! Dette må du ikke gi deg på.. Veldig surt å havne i sånn situasjon uansett da, særlig fordi man lett blir godt vant av å ha et bra kamera. Håper det ordner seg raskt for deg 😀

      1. Kanskje jeg burde lese litt på det faktisk, for mulig det står noe nyttig rundt dette på nettet. Ja, jeg ville også trodd at reklamasjonsretten var lenger en noen veldig få måneder. Det er jo mulig jeg ikke fikk informasjon om mine rettigheter av de jeg pratet med. Så sikkert greit å sjekke for sikkerhets skyld. Tusen takk <3

    5. Dette var kjedelig, og jeg mener jo at her burde du ha fått et nytt kamera siden det er så nytt, OG for at det er en kjent feil som brukeren ikke er skyld i. Det er jo til å bli både matt og oppgitt av å ringe rundt å styre sånn! Jeg har stort sett brukt speilrefleksen, men når nakken min slo seg vrang kjøpte jeg meg et nytt. Da falt valget på Olumpus Pen epl9, som er et mindre og lettere kamera, som man kan kjøpe diverse linser til. Jeg er superfornøyd med det kamera, og bruker det mye 😊

      1. Ja, veldig kjeelig. Idag fikk jeg det faktisk på, som var litt håp i, men har ikke klart å ta bilder. Ja, jeg synest også jeg burde fått nytt eller returnert det når det er en feil på det som ikke er min feil og det er nesten helt nytt. Ja, det tar mye tid å ringe rundt og kan bli veldig frustrerende å bli sendt frem og tilbake. Jeg hr hørt mange er fornøyd med Olymus Pen, så da gjorde du nok ett bra kjøp. Jeg trodde Sonys systemkamera lignet litt, men vet ikke. Kjekt å høre hva andre har. Men husker faktisk at du har Olympus pen.:-) Ønsker deg en god helg! <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg