Hvordan gikk hjemme -dansetreningen?

Da var jeg nydusjet etter trening, jeg drikker cola og c vitamin, og jeg har fått på en litt tykk søt strikkegenser med reinsdyr. Jeg prøver å ikke fryse.

Klarte jeg å fullføre treningsøkten idag?

Ja, det gjorde jeg. Og jeg hadde klokkealarm på, slik at jeg visste når det hadde gått 20 minutter.

Var 20 minutter passe lengde på treningsøkten?

20 minutter var egentlig lenge nok å trene. Nok til å akkuratt havne i dusjen etterpå, men samtidig tror jeg ikke jeg tøyde strikken for langt. Men mulig 15 minutter hadde vært passe nok også. Jeg kunne nok holdt på lenger, men jeg er glad jeg stoppet og jeg kjenner at jeg er sliten.

Dette med hvor mye og lenge jeg skal trene må jeg bare se ann dag for dag. Og 20 minutter trening til dagen er bare ett utgangspunkt å gå etter i starten.

Hvilke øvelser gjorde jeg?

Jeg gjorde vel mange standard ballettøvelser, blant annet litt øvelser med pliè og relevè (som er å løfte hælen fra bakken), pointe og flex, ulike posisjoner med føtter og armer, hopp i 1 og 2 posisjon. Passè og grand battements m.m. Hvis det gav mening..

Jeg prøvde også på noen piruetteøvelser.

Jeg hadde egentlig ikke tenkt å starte med så tidlig med det, men jeg fikk bare så lyst, hehe. Jeg trenger likevel å jobbe mye med basic teknikk først, og bygge opp styrke i leggene og bli stødigere i senter. Men jeg hadde trodd det skulle gå enda dårligere enn det gjorde.

Ellers tøyde jeg litt, og når jeg gjorde litt “bøy, tøy og strekk” var det mye knekk, knekk i ryggen. (Sånn var det virkelig ikke før.) Jeg har nok mange knuter i ryggen av lite bevegelse og mye stress over tid, så håper kroppen blir glad.

Tanker etter dagens treningsøkt om hva som bør jobbes med?

Ja, målet er mest å prøve å kose meg med dette, og å få opp kondisjon, smidighet og å bevege kroppen. Men hvis vi prater om “teknisk,” så har jeg en legg som er mye sterkere enn den andre, og en “favorittside”. Jeg tror det er vanlig å like høyre eller venstre siden best (og ikke like begge sider like mye.) Men jeg ble fortalt en gang at jeg hadde noe slikt som en “skjev muskel” eller kanskje rettere sagt en skjevtrent en (svakere og mindre trent i deler av muskelen) i det ene benet, og det har jeg aldri fått trent ordentlig opp. Så med andre ord krever det mye mer å trene opp den foten enn den andre, og blant annet mye relevèøvelser tenker jeg må til. Ellers så blir det nødvendig å jobbe med center og linjer.. og det meste, haha.

Jeg tror ikke jeg kommer til å oppdatere hver dag om min trening. Men mulig jeg prøver å oppdaterer minst en gang i uka de to neste ukene. Mest for min egen motivasjon, men forhåpentligvis kan noen andre bli inspirert til å trene og bevege seg litt hjemme. Men vi får se hvordan dette går..

Xoxo

2 kommentarer

Siste innlegg