NÅR ELEVER KLAGER INN EN LÆRER FOR DÅRLIG UNDERVISNING!

Licensed from: Pexels pixabay.com

Jeg har lyst å skrive noen ord om ett tema jeg alltid synest er like trist; Når elever klager inn en lærer for for dårlig undervisning!

Det vrir seg i magen på meg hver gang jeg hører om lærere som mister jobben etter at elever og foreldre har meldt om for dårlig undervisning. Og som (blant annet) utdannet lærer selv kjenner jeg jo sikkert litt ekstra på det. For dette må være marerittet til enhver lærer. Det må rett og slett være utrolig ydmykende og vondt å oppleve å bli omplassert i sitt eget yrke. Men samtidig så skal elevene få den undervisning de har krav på. Og hvis ikke læreren kan lære fra seg på en tilstrekkelig måte ender det ofte med en trist sak.

Jeg har fått med meg at det har vært flere saker der lærerer har blitt meldt inn av elever og mistet jobben. Og noen ganger går slike lærere i mange år i jobb før noen sier ifra. Kunne noen av disse tilfellene blitt unngått ved å fange opp “uegnede lærere” på ett tidlig stadie?

Jeg vet ikke hvor strenge lærerutdanningene er i forhold til “skikkethet”. Hmm.. Skikkehet må jeg innrømme føles som ett veldig negativt ladet ord å bruke. Men det er helt klart at noen mennesker velger feil yrke uten å klare å se det selv. De kommer seg gjennom skolen og prøver sitt beste i jobben. Men jeg tror mange “uegnede” lærere vises tydelig allerede i lærerutdanningen og i praksis.

Men hvor lett det er for lærerutdanningen å sile ut disse “uegnede lærerne” i praksis? Jeg vil tro det ikke er så enkelt . Jeg tror sjelden høyskolelærerene etter eget intiativ ta praten med: “Jeg tror du skal vurdere ett annet yrke”. Og selvfølgelig kan mange studenter utvikle seg, modnes og bli bedre lærere. Så der har man alltid ett dilemme å overveie! Men ett fåtall passer bare ikke i ett studie, og har kanskje ikke evnen til å lære så godt fra seg. Kanskje mangler også noen de sosiale ferdigheter som er viktige i læreryrket og andre yrker man må kobbe tett med andre! Jeg vet også at høyskolene får betalt per ferdig utdannede elev. Så de hadde tapt mye penger på hvis en lærerstudent hoppet av halvveis i løpet. For da får de ingenting for den studenten. Så høyskolene prøver jo å få alle elever sine igjennom studiet uansett.

I Danmark er det litt andre opptakskrav på utdanninger enn i Norge. Og jeg liker danskenes måte bedre. I flere studier er det nemlig intervju som opptak i tillegg til vitnemål. (For eksempel til psykolog.) Og jeg synest virker mye mer logisk enn å kun gå ut fra vitnemålet i ett slikt yrke! Både for å fange opp motivasjon, og se litt hva person som søker, hvorfor personen søker og for å se om det er noen som kan egne seg til ett slikt studie. I Norge er mange av de viktigste studiene som tross alt handler om samhandling med andre mennesker basert kun på allmennkarakter i opptakene. Legestudie, lærerstudie, psykolog, barnehagelærer,  barnevern osv. Og i motsetning til legestudie som har skyhøye karakterer har lærerstudie lenge ligget på bunn i mange. Sånn “Alle kan bli almennlærer!” Veldig kontrast fra den høye lørerstatusen i “gamledager”med andre ord.

Jeg tror snittkarakterer for å komme inn på lærerutdanning har steget litt de siste årene. Heldigvis! For jeg synest det er litt uheldig om flertallet av de som skal undervise “landets barn og unge” såvidt har bestått videregående og ble lærere fordi det var eneste de kom inn på- Læreryrket trenger mer status enn som så..Og man trenger jo motiverte lærere!

MEN som en digresjon- Det er ofte de som har slitt litt på skolen selv som blir de beste lærerne. For de som har sust gjennom skolen har kanskje aldri tenk over hvordan de lærte ting og hva det vil si å slite med fag. Så jeg sier ikke at jeg synest det er viktig å være ett supergeni for å være lærer.

Men for å gå tilbake til overskriften! .. Det er jo juridisk ingen enkel prosess for en skole å “kvitte seg med en lærer”. Men det går ann. Og uansett vil nok læreren “tre av” i slike saker. For hvilke lærer vil være i en jobb der ingen vil ha en?

Elevene har rett på tilstrekkelig kvalitet på undervisningen. Men jeg lurer litt på hvordan skolen tar tak i slike saker i praksis og kontrollerer påstander. Ja, en del av meg håper i symati med læreren at de ikke setter inn observatør i timene- selv om det sikkert ikke er det verste i en slik sak!

Det må være tøft for en klasse å ta tak i dette å kreve god undervisning. (Og modig og strengt tatt nødvendig og en rettighet!) Men jeg klarer ikke å unngå å tenke på hvor utrolig ydmykende og sårende det må føles for læreren. Jobben er så stor del av hvem vi er. Og å få hele skolen, elever og foreldre mot seg med: “Dette er ikke bra nok!” For en forferdelig følelse det må være!

 

HAR DU NOEN TANKER OM DETTE EMNET?

God helg alle sammen! <3

12 kommentarer
    1. Jeg har selv vært med å klage inn en lærer. Læreren brukte så og si null tid på å lære oss pensum i naturfag og brukte heller timene på å snakke om kattene sine og sine politiske meninger. Var man uenig i hennes meninger ble resultatet ekstrem forskjellsbehandling. Spurte vi om hjelp fikk vi kun beskjed om å lese i boken og at vi måtte finne ut av ting selv..

    2. Elise Amanda: Bra dere sa fra! Det skal jo ikke være sånn i timene. Dette høres jo virkelig ikke bra ut. Men desverre tror jeg ikke hun er den eneste som har slike timer. Det finnes lærere som konsenkvent setter på en film omtrent hver time å selv drar.. Men som likevel får undervise år etter år. Og ja, lærere som ber elevene finne ut selv, og sier før de går at de “flinkeste”/ de som forstår dette får vise de andre. Veldig dumt når elevene får dårlig undervisning, det kan jo konsekvenser for mange elever.

    3. Da jeg gikk på lærerhøyskolen var det mange rare som gikk der. Noen som garantert ikke var egnet,. Noen av dem “sto” og noen ikke. Jeg var nok ikke noen fantastisk lærer i starten selv, litt for nervøs tror jeg, grudde meg mye. Men helt fra start var jeg lyttende, og SÅ elevene. Med litt erfaring og litt bedre tegnspråk ble jeg GOD. Men viktig at man blir godt vurdert underveis tenker jeg 🙂

    4. Det er vel sånn i alle yrker, noe havner bare på feil hylle. Det trenger ikke bare være undervisninga som blir litt dårlig, flere lærere kan jo over hodet ikke behandle verken barn eller unge på en “normal” måte. Og det aller verste når noen må forlate jobben, er jo nettopp at de ikke må gå. De blir omplassert til en annen skole!! Da mine barn gikk på barneskolen ble en lærer flyttet på. Han hadde både slått og ristet flere elever gjennom flere år. Han hadde tydeligvis problemer med å beherske seg. Var sint. Frustrert. Ikke vet jeg. Men han fikk ny jobb i en annen bydel, og fortsatte på samme måte, og da det kom klage der også, så ble han forflyttet igjen … DET blir HELT feil.

    5. Jeg gikk på barneskolen på slutten av 60-tallet og de fire første årene var et mareritt for meg. Jeg var dyslektiker, men enten forsto hun det ikke eller ville ikke, hun stemplet meg som dum. Hun nøt å henge meg ut for resten av klassen, og dette har preget hele livet mitt.
      Jeg vet mine foreldre tok det opp, men det skjedde ingenting. Ikke før jeg kom i 5 klasse fikk vi ny lærer, og for første gang var det gøy å gå på skolen.
      Jeg har mange ganger tenkt på hvordan ting hadde blitt for meg, hvis hun hadde vært mer forståelsesfull!

    6. Vera Lynn: Uff, så trist å høre. Jeg håper lærere idag har mer forståelse for dysleksi enn på 60 tallet. Men dette høres ikke ut som den ideelle læreren for barn med noen ekstra utfordringer. Det er jo så viktig at en lærer ser en elev og er forståelsesfull og støttende. Når læreren er den som henger ut og får en elev til å føle seg dum er jo bare kjempetrist. Selvfølgelig kan det prege ett barn og selvtillitten i mange år fremover. Tror en god eller en dårlig lærer kan gjøre stor forskjell i noen barns liv. 🙂

    7. frodith: Man kommer veldig langt med å se elevene og være lyttende- Det er kjempegode læreregenskaper! 🙂 Ja, man utvikler seg jo alltid med mer erfaring, kunnskap og trygghet. Men er nok som lærerstudenter som hadde passet bedre i ett annet yrke! 🙂

    8. Marit: Det er veldig merklig at dette blir gjort! Ja, det blir helt feil, som du sier! Det er frustrerende å høre om slike saker.

    9. Kan være litt vanskelig det der, men en lærer må jo kunne lære bort.. selv om det viktigste er at han/hun bryr seg om elevene.. Har jo hatt lærere som er helt supre. Men også noen som verken var sympatiske eller flinke til å lære bort.. en vi hadde i matte på ungdomsskolen likte bare å diskutere vanskelige oppgaver med di flinkest i klassen..det endte med at hele klassen fikk ekstraundervisning på kvelden :)) Ønsker deg ei fin kommende uke <3

    10. Jeg holder jo på å utdanne meg til lærer nå, går PPU på UiB. Og nå er det i hvert fall sånn at de er pålagt å ha en skikkethetsvurdering. Altså kan både forelesere, praksisveileder og andre studenter gjennom hele studiet meldt fra til Universitetet dersom noen mener en av studentene ikke skikket til å bli lærer. Jeg veit ikke helt hvordan det fungerer, for jeg har ikke gjort dette selv, men det er jo veldig bra det finnes en sånn ordning.
      Nå blir det jo enda strengere krav til opptak på lærerutdanningen og. PPU, som jeg går krevde fram til dette skoleåret kun bachelor, mens fra høsten må man ha master – slik at man får like lang utdanning som lektorutdanningen.

    11. annebe.blogg.no: Ja, det er litt vanskelig med slike saker. Ja, det er viktig å både kunne lære bort og bry seg om elevene. Uff, tragisk når det ender med at hele klassen fikk ekstraundervisning på kvelden! Takk, ha en fin kveld! <3

    12. SaraK: Så fint at en slik ordning finnes. Men slikt er jo alltid tøft i praksis, å melde inn en medelev eller elev. Oi, må man ha fem år før man får ta ppu? Jeg er litt usikker på hva jeg tenker om at det blir krav til lenger og lenger utdanningsforløp. Jeg tenker vertfall kvaliteten på utdanningen er det viktigste. Jeg har jo heldigvis pedagogikk, men ikke master. Lykke til videre med studiet. Ett utrolig fint yrke! 🙂

Siste innlegg